Coronaanpassad verksamhet

Skärpta nationella föreskrifter & allmänna råd
(Information uppdaterad: 2020-12-14)
Den 14 december börjar skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd gälla, istället för lokala rekommendationer. Det innebär att varje individ har stort personligt ansvar att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda dig själv och andra mot spridning av covid-19. Detta innebär bl.a. att träning, idrott och fritidsaktiviteter tillsammans med andra tillåts, om de bedrivs på ett sätt som minimerar risken för smitta.

Vi kan tyvärr konstatera att pandemin fortsatt är i kritiskt läge med hög smittspridningen av Covid-19. Vi uppmanar därför alla kunder och medlemmar att läsa och noggrant följa Folkhälsomyndighetens och smittskyddsläkarens rekommendationer. Dessa finner du via följande länkar:

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/nationella-rad


https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5da13979cd774f33ae44527f442221bd/andring-foreskrifter-allmanna-rad-hslf-fs-2020-12-gallerfrom-2020-12-14.pdf

 
Nedan följer information och riktlinjer om hur D.E.HÄLSA Gym & Friskvård anpassar verksamheten utefter dessa skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att bidra till minskad smittspridning, skydda våra träningsmedlemmar och följa de tydliga uppmaningar som kommit.

Det är av yttersta vikt att nedanstående riktlinjer från D.E.HÄLSA Gym & Friskvård följs för att vi fortsatt ska kunna erbjuda ansvarsfulla träningsmöjligheter. Dessa nya beslut kommer till att börja med att gälla 10/1 2021. Vi fortsätter följa utvecklingen i vårt område och följer de direktiv som regeringen och myndigheter ger, vilket kan innebär att våra riktlinjer förändras med kort varsel.

Vi är – precis som ni – ledsna för detta. Träningen blir lite krångligare och vi tappar givetvis både fina träningstillfällen, tillfällen att umgås och intäkter på detta. Men vi ser att detta är det mest ansvarsfulla att göra i den här situationen. Vi hoppas på er förståelse och ert samarbete – att vi tillsammans håller i, håller ut och håller ihop! Nu ser vi till att kämpa på fram till början av januari till att börja med.

Viktigt vid motion och träning
- hålla avstånd till varandra (1,5-2m),
- inte dela utrustning med varandra,
- när det är möjligt genomför aktiviteten utomhus,
- undvika gemensamma omklädningsrum,
- resa till och från aktiviteten individuellt,
- utföra aktiviteten i mindre grupper (max 8st)

Råd till dig som idrottar och tränar
- Är du sjuk ska du inte delta i några aktiviteter
- Undvik moment och övningar med närkontakt
- Byt om hemma i stället för i allmänna omklädningsrum
- Dela inte vattenflaskor, munskydd eller annat som kan överföra saliv
- Torka av utrustning som används av flera med desinfektionsmedel efter användning
- Tvätta händerna noga med tvål och vatten eller med handsprit
- Håll avstånd till andra människor på idrottsplatser, i badhus, på gym och i andra träningslokaler.

Allmänna råd:
Vi uppmanar er att följa sju enkla råd från folkhälsomyndigheten för att skydda dig och andra:
1. Stanna hemma när du är sjuk och vid minsta symptom på luftvägsinfektion eller covid-19 såsom halsont, hosta eller snuva. Stanna hemma minst 48 timmar efter att du blivit symptomfri.
2. Tvätta händerna ofta och noggrant med varmt vatten i minst 20sek eller använda handdesinfektionsmedel
3. Håll avstånd och undvik nära kontakt med andra (1,5-2m) samt håll dig borta från miljöer med trängsel. Gäller framförallt inomhus, i mindre utrymmen och vid längre kontakter
4. Begränsa nya nära kontakter. Umgås endast med de personer som du normalt träffar och i mindre sällskap (max 8st)
5. Undvik att röra vid ögon, näsa eller mun. Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk.
6. Var extra noga med att umgås på ett smittsäkert sätt när du träffar äldre och riskgrupper
7. Hålla dig informerad om särskilda rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och den regionala smittskyddsläkaren.



Har ni några frågor eller synpunkter gällande riktlinjerna - tveka inte att höra av er till oss.



Förhållningsregler i gym och gruppträning

ALL GRUPPTRÄNING SKER DIGITALT
Förinspelade träningspass hittar ni här
onlineträning

Liveträningspass via Zoom:
Måndagar kl 18 Styrka & kondition MIX
Torsdagar kl 19 Funktionell träning

MAX 5ST I GYMMET & FÖRBOKNING AV PLATS KRÄVS
För träning krävs förbokning av plats via appen "Zoezi". max 5st samtidigt totalt i gymmet och stora hallen

FRISK
Endast du som är 100% frisk utan några som helst symptom är välkommen att träna. Gå hem direkt (efter att du städat av din maskin/utrustning) om du börjar uppleva symptom under träningspasset! Om du umgåtts med någon misstänkt eller bekräftad Covid-19 så ska du hålla dig borta från träningslokalen i minst en vecka eller tills du själv fått ett negativt provsvar.

ENDAST TRÄNING TILLÅTEN I LOKALEN
Du får endast vara i träningslokalen medan du tränar och alltså inte använda anläggningen som sällskapsyta. Inga personer utan giltigt träningskort är välkommen att följa med som sällskap!

RENGÖR HÄNDERNA MED HANDSPRIT FÖRE TRÄNING
Rengör händerna direkt när du kommer in i gymmet. Ta en rejäl skvätt handsprit, smörj in hela händerna och gnugga tills all vätska torkat in.

VENTILATION
Sätt igång ventilation innan du börjat träna. Sitter på väggen längst in i gymmet samt i "skrubben" inne i stora hallen.

HÅLL AVSTÅND
Visa respekt och håll minst 1,5m avstånd från andra i träningslokalen.

PERSONLIG HYGIEN
- Hosta och nys i armvecket, släng pappret direkt i papperskorgen om du behöver snyta dig och tvätta händerna direkt efteråt med handsprit.
- Undvik att ta dig i ansiktet för att inte vidröra mun, näsa och ögon.
- Dela inte vattenflaska, handduk, eller andra personliga artiklar med andra i gymmet

EN ÖVNING I TAGET
Använd en maskin eller ett redskap i taget istället för att hoppa fram och tillbaka mellan olika övningar. Detta för att du ska kunna rengöra maskin/redskap efter att du tränat klart.

RENGÖRA REDSKAP EFTER DIG
Tvätta med sprejflaskan och torka av med papper eller handduk när du tränat klart vid maskin, redskap eller matta. Extra viktigt att rengöra handtag och sådant du vidrört!

RENGÖR HÄNDERNA MED HANDSPRIT EFTER TRÄNING
Ta en rejäl skvätt handsprit i händerna, lås upp och öppna dörren, smörj in hela händerna och gnugga tills all vätska torkat in när du gått ut ur gymmet.
Stort tack för visad hänsyn!

STÄNGT FÖR STÄDNING
Vid städning är lokalen stängd för träning. De bokningsbara tiderna kommer att plockas bort från bokningskalendern inför städning.

BESÖK LOKALEN NÄR FÅ ANDRA ÄR DÄR
Vi rekommenderar er att träna ensam. Genom att förboka plats har du möjlighet att se hur många andra som planerar träna vid given tidpunkt.


Friskvårdsmottagning

VISIR & MUNSKYDD
För att vi ska kunna erbjuda massagebehandling kommer massör att ha visir och munskydd medan kunden får ha munskydd. Detta eftersom det inte är möjligt att hålla fysiskt avstånd på 1-1,5m vid behandling.


FRISK & SYMPTOMFRI
Givetvis är endast du som är helt symptomfri senaste 48h välkommen till våra lokaler. Stanna hemma vid minsta symptom på sjukdom. Detsamma gäller oss som massör. Detta är vår riktlinje oavsett sjukdom. Var uppmärksam på luftvägssymtom som hosta, andningssvårigheter eller feber och ringa sjukvården 1177 vårdguiden för bedömning.

Om du träffat någon med bekräftad Covid-19 ska du hålla dig borta från massage i minst en vecka eller tills du själv fått negativt provsvar.

RISKGRUPP
Vi rekommenderar personer i riskgrupper såsom äldre och kroniskt sjuka att fundera på om det inte är bättre att undvika massage i dagsläget för att undvika onödig fysisk kontakt.