Möt våren & försommaren som löpare

Passar såväl nybörjare som aldrig sprungit förut och motionärer som haft uppehåll från löpträning under vintern samt löpare som vill öka fart och längd efter vintern lugna distanspass.

Genom att få till regelbundenhet i löpning/jogging/pulspromenad (2-3 pass per vecka á 30-40min) och successivt ökad längd och fart i kombination med skadeförebyggande styrka/rörlighet (1-2 pass/v á 15-20min) så minskar du risken för skada och sjukdom.

För att ge dig tillräcklig kunskap och hållbara rutiner erbjuder vi följande möjlighet:
* Träningspass torsdagar kl 18 – löpträning intervall + skadeförebyggande rörlighet & styrka
* Fördjupningsträff varannan söndag kl 10
* Nivåanpassat löpträningsprogram
* Program för skadeförebyggande styrketräning
LÖPTRÄNINGSPASS
Intervall & skadeförebyggande träning på torsdagar kl 18:00-19:30

    1. Fartlek (16/4)
    2. Backe – kort (23/4)
    3. Korta intervaller (30/4)
    4. Tröskel – kort (7/5)
    5. Stege (14/5)
    6. Backe – lång (21/5)
    7. Långa intervaller (28/5)
    8. Tröskel – lång (4/6)
    9. Sprint (11/6)
    10. Pyramid (18/6 eller 25/6)
Praktisk info löpträning
Kom klädd för att träna utomhus.
Samling vid Julita skola

Kostnad löpträning:
Giltigt träningskort hos D.E.HÄLSA Gym & Friskvård eller
900kr för samtliga pass alternativt 100kr/gång om du ej har giltigt träningskort
(program för skadeförebyggande styrketräning ingår)
Betalning via swish 123 122 05 81 eller till BG 550-5672
FÖRDJUPNINGSTRÄFFAR – varannan söndag
Workshop (praktik & teori) utomhus under fem söndagar kl 10:00-11:30 i april-juni:
26/4     Konditionstest 2km & Programdesign samt olika typer av träningspass för löpning
10/5     Grundläggande principer för löpsteget och löpskolning för skonsamt löpsteg
24/5     Skadeförebyggande träning – styrka & rörlighet
14/6     Löpskolning för effektivt löpsteg
28/6     Konditionstest 2km & Programutveckling samt intensitetsbaserad träning
Praktisk info fördjupningsträffar:
Kom klädd för att träna utomhus, vi kommer att varva praktik och teori.
Samling vid D.E.HÄLSA GYM i Julita (bakom ICA-Julitahallen)

Kostnad fördjupningsträffar:
500kr för samtliga tillfällen (nivåanpassat löpträningsprogram ingår) eller 150kr/tillfälle
Betalning via swish 123 122 05 81 eller till BG 550-5672

Anmälan fördjupningsträffar:
Via formulär (klicka här) eller via e-post till info@dehalsa.se (ange din nivå enligt nedan)

Nivåer – olika typer av träningsprogram

1. Förberedelse (för nybörjare)
Passar dig som inte sprungit tidigare eller som inte varit särskilt fysiskt aktiv på några år. Målsättningen är att undvika skador, vänja kroppen vid löpning och att klara av att jogga 20-30min utan vila vid midsommar

2. Säsongsuppstart (efter uppehåll)
Passar dig som haft uppehåll från löpning senaste månaderna. Målsättningen är att förbättra uthålligheten, undvika överbelastningsskador och att klara av att springa/jogga 45-60min efter vid midsommar

3. Grundträning (efter sporadisk löpning)
Passar dig som löptränat sporadiskt de senaste månaderna. Målsättningen är att vänja kroppen vid regelbunden löpträning för att undvika skador, introducera löpning i högre tempo samt klara av att springa 60min i högre tempo vid midsommar.

4. Fartträning och långpass (för regelbundet springande)
Passar dig som löptränat regelbundet senaste halvåret. Målsättningen är att anpassa kroppen för löpning i högre tempo och klara av långpass på 1,5-2h vid midsommar.