MAJ 2022
I detta nyhetsbrev till våra medlemmar och kunder informerar vi om följande:
1. Vårt jubileumskalas flyttat till lördag 9 juli
2. Vi söker massör samt gruppträningsinstruktörer och erbjuder möjlighet till betald utbildning
3. Efterfrågar vilka önskemål ni har på utveckling av våra lokaler och verksamhet
4. Gruppträningspass under maj
5. Diplomering av gym för att förebygga dopning på träningsanläggning

1. Jubileumskalas flyttat till lördag 9 juli

Nu när pandemirestriktionerna äntligen tillåter större fysiska sammankomster var planen att i slutet av maj bjuda in personal, samarbetspartners, medlemmar och kunder till ett försenat 10års jubileum för D.E.HÄLSA Gym & Friskvård. Men tiden har verkligen rusat fram under våren eftersom det varit full fart i verksamheten (äntligen!) och jag har dessutom lagt ner en hel del tid på ideella styrelseuppdrag (Julita sockenråd och Julita GoIF) samtidigt som jag vill prioritera familjen och vara en närvarande förälder. Jag har insett att företagsevenemang i maj skulle innebära alldeles för mycket stress.

Därför kommer jubileumskalaset att flyttas till lördag 9 juli eftersom det är lugnare i verksamheten under sommaren. Vid härligt sommarväder kommer vi att hålla till utomhus vid Öljevi IP för att så många som möjligt ska ha möjlighet att delta (vid ösregn hittar vi annan lösning). Håller tummarna för finväder i juli och att inte alltför många av er redan bokat andra aktiviteter detta datum :-)

Mer info om arrangemanget och inbjudan kommer i början av juli, men jag kan redan nu avslöja att den planerade agendan för jubileumsdagen är följande:
kl 10-15 Träningsdag med möjlighet att delta på ca fyra olika träningspass och lunch från Studio Linal (Lina Lutteman).
kl 15-18 Dusch, bastu och samkväm eller fria aktiviteter.
kl 18-23 Sommarfest med middag från Studio Linal.

Kostnad:
- Deltagande endast träningsdag 200kr
- Deltagande endast sommarfest 400kr
- Paketpris deltagande både träningsdag + sommarfest 500kr
(personer som gett oss extra mycket stöd och hjälp vid företagsstarten och under pandemin kommer att bli bjudna på detta kalas)

Intresseanmälan för att delta på jubileumskalaset görs via e-post till info@dehalsa.se

2. Vi söker massör samt gruppträningsinstruktörer och erbjuder utbildning
Massör
Eftersom det nu är högt tryck och stor efterfrågan på massage så skulle vi behöva rekrytera ytterligare en massör på ca halvtid från och med hösten 2022. Du får gärna vara utbildad massageterapeut, men eftersom personlighet och engagemang är det allra viktigast för gott samarbete så finns möjlighet att utbilda sig under resans gång. T.ex. genom Åsa Folkhögskola i Sköldinge, vars utbildning du kan läsa mer om här

Gruppträningsinstruktör
För att kunna erbjuda flera och olika typer av gruppträningspass framöver söker vi personer som är intresserade av att leda träningspass. Vi erbjuder intresserade möjlighet att utbilda sig till instruktör genom AerobicWeekends som håller utbildning i bl.a. Eskilstuna. Givetvis står vi för utbildningskostnaden. Närmaste utbildningstillfällena är 14-15 maj eller 2-3 juli. Kom gärna med önskemål på utbildning i annan träningsform, så försöker vi hitta lämplig lösning.

Förslag på instruktörsutbildningar:
- Gruppträning http://www.aerobicweekends.com/groupexercise/
- Aerobic, step & dance http://www.aerobicweekends.com/aerobics/
- Core http://www.aerobicweekends.com/core/
- Dance http://www.aerobicweekends.com/danzy/
- HIIT http://www.aerobicweekends.com/hit/
- Inner strength http://www.aerobicweekends.com/innerstrength/
- Pilates http://www.aerobicweekends.com/pilates/
- Yoga http://www.aerobicweekends.com/yoga/

Meddela ditt intresse för att att bli en del av vårt team som massör eller gruppträningsinstruktör via e-post info@dehalsa.se

3. Efterfrågar vilka önskemål ni har på utveckling av våra lokaler och verksamhet?

Nu när verksamheten äntligen rullar på som vanligt igen så finns det utrymme i budgeten för att utveckla verksamheten. Vi undrar därför om ni som medlemmar och kunder har några önskemål på investeringar som skulle förbättra dina förutsättningar för träning och friskvård. Det gäller såväl gruppträning, som gym och våra andra friskvårdsaktiviteter.

Meddela dina önskemål via e-post info@dehalsa.se

4. Gruppträningspass under maj
Under maj månad kommer vi att erbjuda gruppträning måndag-torsdag.
Måndagar (Daniel)
17:30 Funktionell träning 55min
19:00 Cirkelfys 75min

Tisdagar (Sara eller Sandra)
18:00 Cirkelfys 60min

Onsdagar (Daniel)
18:00 Styrka & kondition UTHÅLLIGHET 90min
(finns möjlighet att avsluta efter ca 60min eftersom sista 20-30min är rörlighetsträning)

Torsdagar (Gisela)
16:30 Styrka & kondition SOFT 60min
17:45 Boxträning 75min

Övrig tid är stora träningshallen ledig med redskap och upplägg framplockat vilket möjliggör träning på egen hand om du har inpasseringstagg. Observera att vid färre en tre deltagare en timme innan start kan träningspasset komma att ställas in, men du erbjuds istället träning på egen hand i gymmet. De populära träningspassen kommer att erbjudas även i juni, så passa på att delta för att visa att träningspasset ska vara kvar :-)

5. Diplomering av gym för att förebygga dopning på träningsanläggning
I början av juni kommer vi att ansluta D.E.HÄLSA Gym & Friskvård till det nationella nätverket PRODIS som arbetar för att förebygga användandet av dopningspreparat. Dessutom har ett lokalt PRODIS-nätverk i Katrineholm startats upp under hösten 2021 med representanter för Katrineholms kommun, Polisen, Sörmlandsidrotten och gym/träningsanläggningar.

Diplomering innebär bl.a. följande policy:
- vi arbetar aktivt enligt modellen 100% ren hårdträning, med målet att vara en anläggning fri från dopning
- vi står för en ren och hälsosam träning och tar avstånd från dopningsmedel och narkotika, samt alkohol i samband med träning
- vi samarbetar med Polisen, vilka regelbundet kan dyka upp i våra lokaler utan förvarning
- personer som bryter mot dopningslagen blir avstängda från samtliga gym i nätverket


Vänliga hälsningar
Daniel Eriksson
verksamhetsansvarig
D.E.HÄLSA Gym & Friskvård

April

Under april med start vecka 16 kommer vi att dra igång ytterligare några aktiviteter för att bidra till ökad folkhälsa. Längre ned i detta nyhetsbrev kan du läsa om de anpassningar vi gjort för att minimera risken för smittspridning av Covid-19 samt hitta aktuellt gruppträningsschema och länkar för att boka plats i gymmet, på gruppträningspass eller hitta tid för massagebehandling.

Givetvis kan vår verksamhet och våra aktiviteter att förändras med kort varsel utifall att restriktioner och rekommendationer från regering och myndigheter förändras. Vi hoppas att vi alla tillsammans kan hjälpas åt för att minimera risken för smittspridning i denna pandemi!

NYA AKTIVITETER
Stavgång + fys på onsdagar kl 16:30 med samling vid gymmet.
Pulspromenad med stavar varvat med övningar för styrka & rörlighet.
Perfekt för nybörjare och seniorer, vi håller minst stavlängds avstånd från varandra.

Utefys på måndagar och onsdagar kl 18:00 vid Öljevi IP.
Träning av styrka & kondition med egna kroppen som belastning.
Passar både barn/ungdom och vuxna, lämpligt för såväl nybörjare som vältränad.
(På måndagar är föräldrar till fotbollsspelande barn i Julita GoIF lite extra välkomna att träna i väntan på att barnens fotbollsträning ska ta slut och på onsdagar är barn/ungdomar från 10år lite extra välkomna att kostnadsfritt träna tillsammans med våra Supersportisledare i Julita GoIF)

Löpträning torsdagar kl 18:00 vid Julita skola
intervallträning som passar såväl nybörjare som motionärer & idrottare
Skadeförebyggande fysträning torsdagar kl 19:00 vid Julita skola
träning med fokus på balans, stabilitet och rörlighet

Yoga/Core & dynamisk rörlighet söndagar kl 17:00 vid Öljevi IP
fokus på andning, stabilitet, dynamisk rörlighet och avslappning

Löpning - fördjupningsträffar varannan söndag kl 10:00 start 26/4
Fokus på konditionstest, skadeförebyggande träning och löpteknik
Mer detaljerad info hittar du via följande länk
http://www.dehalsa.se/tr%C3%A4ning-i-julita/m%C3%B6t-v%C3%A5ren-f%C3%B6rsommaren-som-l%C3%B6pare-41837428
 
ANPASSNING AV VERKSAMHET MED ANLEDNING AV COVID-19
D.E.HÄLSA Gym & Friskvård tar självklart smittspridningen av Coronaviruset på fullt allvar och följer myndigheternas riktlinjer för hantering av situationen. Folkhälsomyndigheten bedömer att risken för smittspridning är mycket hög i Sverige Information inhämtas från:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/

Initialt i denna pandemi tog vi extra höjd i vårt säkerhetstänk och stängde i princip ner hela vår verksamhet i ca två veckor för att utvärdera händelseutvecklingen och invänta tydligare direktiv från regering och myndigheter.

Eftersom Folkhälsomyndigheten numera ger tydliga rekommendationer att fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, gym kan fortsätta hålla öppet samt att träningar inte behöver inte ställas in med anledning av epidemin. Däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning. Nedan kan du se vilka försiktighetsåtgärder vi i dagsläget har vidtagit på våra anläggningar.

Gruppträning
- Endast friska personer utan minsta symptom på luftvägsinfektion välkomna
- Träning utomhus
- Utan redskap som delas med varandra
- Maximalt 20st deltagare per träningspass eller ledare
- Maximalt 1h/träningspass
- Förutsätter att deltagarna sköter sina egen personliga hygienrutiner
- Personer i riskgrupper bör vara extra försiktiga

Gymträning
- Endast friska personer utan minsta symptom på luftvägsinfektion välkomna
- Utökade städrutiner (lokalvård minst 1 gång/dag)
- Begränsade öppettider (för att hinna städa ordentligt)
- Förbokning av plats och maximalt 5st i gymmet samtidigt (för att undvika trängsel)
- Krav på att de tränande rengör träningsutrustning efter sig själva
- Förutsätter att deltagarna sköter sina egen personliga hygienrutiner
- Personer i riskgrupper bör vara extra försiktiga

Massage och friskvård
- Endast friska personer utan minsta symptom på luftvägsinfektion välkomna
- Längre tid mellan behandlingar (för att undvika fysisk kontakt mellan klienter)
- Utökade städrutiner (för att hinna städa mellan klienterna)
- Förutsätter att deltagarna sköter sina egen personliga hygienrutiner
- Personer i riskgrupper bör vara extra försiktiga
 
AKTUELLT GRUPPTRÄNINGSSCHEMA VECKA 16-26

MÅNDAGAR
18:00 Utefys vid Öljevi IP

träning av styrka & kondition med egna kroppen som belastning

ONSDAGAR
16:30 Stavgång + fys samling vid gymmet

pulspromenad med stavar varvat med övningar för styrka & rörlighet
18:00 Utefys vid Öljevi IP
träning av styrka & kondition med egna kroppen som belastning

TORSDAGAR
18:00 Löpning vid Julita skola

intervallträning som passar såväl nybörjare som motionärer & idrottare
19:00 Stabilitet & rörlighet vid Julita skola
skadeförebyggande träning med fokus på balans, stabilitet och rörlighet

SÖNDAGAR
17:00 Yoga/Core & dynamisk rörlighet vid Öljevi IP

fokus på andning, stabilitet, dynamisk rörlighet och nedvarvning

BOKA PLATS I GYM, PÅ GRUPPTRÄNING ELLER MASSAGEBEHANDLING

Boka plats på gruppträning
https://dehalsa.gymsystem.se/member#/schedule/1

Boka plats i gymmet
https://dehalsa.gymsystem.se/member#/schedule/6

Boka massagebehandling
https://dehalsa.gymsystem.se/member#/resourcebooking/2

Vänliga hälsningar
Daniel Eriksson
verksamhetsansvarig
D.E.HÄLSA Gym & Friskvård